Lage rugpijn / Ischias

Lage rugpijn, ook wel ‘spit’ of  ‘lumbago’ genoemd, komt heel veel voor. Sommige mensen krijgen het maar één keer, anderen houden levenslang last van een zeurend, stijf gevoel in de onderrug.  De pijn kan direct na inspanning optreden maar vaak ook pas uren, dagen of weken later. Zonder behandeling kan de pijn gaan uitstralen naar de billen, heupen, liezen of zelfs in de benen en voeten. Hoewel rugpijn vaak vanzelf overgaat is het toch belangrijk om de rug na te laten kijken. Vaak keren de klachten binnen een jaar terug omdat het lichaam gaat compenseren, met een vicieuze cirkel van chronische lage rugpijn tot gevolg.

Wat veroorzaakt pijn onder in de rug?

Het is niet altijd duidelijk waardoor rugpijn wordt veroorzaakt. Meerdere oorzaken spelen tegelijk een rol, zoals:

  • Val of ongeluk
  • Verkeerd bukken of tillen
  • Langdurig in dezelfde houding zitten; bijvoorbeeld achter de computer
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Slecht bed en/of matras
  • Weinig beweging of sporten
  • Slechte voeding
  • Overgewicht
  • Artrose
  • Zwangerschap, tijdens of erna
  • Hernia/ischias
  • Stress

Ischias

Ischias is een verzamelnaam voor stoornissen van de ruggenmerg-zenuwwortel waarbij uitstralende pijn optreedt in één of beide benen. Dit kan gepaard gaan met prikkelingsverschijnselen (slapend been) of een doof gevoel in één of beide benen. Wanneer de ischiale klachten verergeren straalt de pijn vaak via de bil en het dijbeen tot voorbij de knie in het onderbeen, soms zelfs tot in de voeten.

Een ischias kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Hernia van de tussenwervelschijf
  • Vernauwing van het zenuwkanaal door bijvoorbeeld artrose
  • Piriformis syndroom (een spieraandoening)
  • Artrose
  • Overbelasting
  • Overgewicht

Wat kunt u er zelf doen tegen lage rugklachten?

  • Blijf bewegen! Zo blijven uw spieren en gewrichten soepel. Doe wel rustig aan; wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede activiteiten. Als de pijn minder wordt kunt u de activiteiten langzaam uitbreiden. Lang achter elkaar in dezelfde houding staan of zitten dient u zoveel mogelijk te vermijden.
  • Voorkom zware rugbelasting zoals verkeerd bukken of zwaar tillen.
  • Draaien vanuit de onderrug kunt u beter vermijden. Raap niets vanuit zithouding op van de grond maar sta op en buig door uw knieën. Opstaan uit bed doet u als volgt: eerst op uw zij rollen, liggend de benen over de rand slaan en dan uzelf met uw armen zijwaarts omhoog drukken.
  • Gebruik bij acute lage rugpijn nooit warmte! Hoewel warmte in eerste instantie prettig aanvoelt, zwelt het geprikkelde (ontstoken) deel van de rug extra op waardoor u meer last krijgt. Een ijspakking in een doek gewikkeld op de pijnlijke plek leggen reduceert de zwelling en werkt ontstekingsremmend. Herhaal dit dagelijks vier tot vijfmaal gedurende ongeveer tien tot vijftien minuten.

 

Wat kan Rugcentrum Parkstad voor u betekenen?

Door het corrigeren van de geblokkeerde lage rugwervels en/of het bekken en het verminderen van spierspanning, herstelt de chiropractor bij Rugcentrum Parkstad de beweeglijkheid van de wervelkolom. Hierdoor vermindert de druk op de zenuwen waardoor de klachten zullen afnemen. Daarnaast stelt de chiropractor een oefenprogramma met u op en geeft hij praktische tips om herhaling van de klachten zoveel mogelijk te  voorkomen. Bij lage rugklachten is het belangrijk om de rug met stabiliserende oefeningen te versterken. Ons centrum is hierin gespecialiseerd. Zie hiervoor de informatie over onze Back-Check.

 

 

Advies nodig?

Bel: 045 203 10 13 of

Contact