Veel voorkomende sportblessures

Er zijn veel verschillende blessures mogelijk: een tennisarm, een verrekte of gescheurde spier, een peesontsteking en zo verder. Wat kan Rugcentrum Parkstad voor u doen bij sportblessures? We lichtten drie veelvoorkomende sportblessures uit:

Enkelblessure

Tijdens het sporten wil er nog wel eens iets misgaan als u uw voet neerzet: verkeerd afzetten of landen, op een bal terechtkomen of zelfs bovenop de voet van een andere sporter. Vooral volleyballers en voetballers maken nog wel eens een pijnlijke misstap. Dan kan de enkel verzwikken of verdraaien, wat leidt tot enkelbandletsel. Een enkelbandblessure zorgt voor bewegingsbeperking, pijn of een zwelling rondom de enkel, met soms een blauwe verkleuring.

Knieblessure

Knieblessures komen ontzettend veel voor. Zo is er de springersknie, de lopersknie of een beschadiging van de kruisbanden of meniscus. Een knieblessure ontstaat meestal door een verkeerde beweging, bijvoorbeeld een plotselinge draai, een botsing of een valpartij. Een andere veelvoorkomende oorzaak van een knieblessure is overbelasting van het kniegewricht. Vooral hardlopers en wielrenners hebben regelmatig knieproblemen, net als volleyballers en basketballers.

Hamstringblessure

Bij sporten als voetbal komen blessures aan de hamstring (spieren aan de achterzijde van het bovenbeen) veel voor. Vooral tijdens de eerste twee maanden van het seizoen en tegen het eind van de wedstrijd is de kans op zo’n blessure groot. Ze ontstaan meestal als u explosief start, sprint of plotseling afremt. Meestal is dit een acute blessure, in plaats van gevolg van regelmatige overbelasting. U voelt dan een felle, korte pijn. Soms is er een beschadiging of verrekking van wat spiervezels, maar het kan ook gebeuren dat de hamstring deels of volledig afscheurt.

Wat kunt u zelf doen tegen blessures?

Veel soorten blessures zijn makkelijk te voorkomen. Een aantal zaken om rekening mee te houden:

  • Zorg voor geschikte schoenen, die bijvoorbeeld zorgen voor schokdemping of ondersteuning.
  • Gebruik geschikte en indien nodig beschermende kleding, zoals een helm of een brace.
  • Begin niet te fanatiek, maar bouw de training goed op.
  • Doe spierversterkingsoefeningen bij sporten waar specifieke spieren veel belast worden.
  • Let op uw algemene gezondheid: ga bijvoorbeeld niet oververmoeid sporten.

De behandeling van een blessure verschilt per probleem. Bij veel blessures is snelle koeling en rust belangrijk. Het is nooit slecht om een arts te raadplegen.

Wat kan Rugcentrum Parkstad doen bij blessures?

Rugcentrum Parkstad kan u adviseren als u wilt beginnen met sporten of al bezig bent. We geven advies over belangrijke zaken om op te letten en kunnen u oefeningen geven om bepaalde spieren of spiergroepen te versterken. Als u last heeft van een blessure, biedt Rugcentrum Parkstad begeleiding in het herstel en het voorkomen van een volgende blessure.

sportblessure

Advies nodig?

Bel: 045 203 10 13 of

Contact